pátek 16. března 2018

AUDIO: PRÍBEH SLUŽOBNÍČKY

Audiokniha Příběh služebnice
Autor: Margaret Atwoodová 

Interpreti: Zuzana Kajnarová, Martin Myšička
Délka: 11:57 h
Vydavatel: OneHotBook, 2017

Margaret Atwood je kanadská spisovateľka, poetka, feministka a politická aktivistka. Je nositeľkou viacerých prestížnych literárnych ocenení vrátane Bookerovej ceny. Román Príbeh služobníčky potvrdzuje jej povesť veľkej prozaičky. Pohľadom literárnej postavy Fredovej opisuje zákutia skryté pod pokojnou fasádou Gileádskej republiky. Fredova je národný majetok, je Služobníčka a vďaka priechodnými vaječníkom sa v Gileáde, kde pôrodnosť klesla na nebezpečne nízku úroveň, stáva vzácnym tovarom. Podľa románu bol nakrútený úspešný seriál, ktorý dostal prestížnu cenu Zlatý glóbus. 

Anotacia: Dystopická vize ukazuje blízkou budoucnost na půdě dnešních Spojených států amerických, které se proměnily v republiku Gileád a vlády se chopil klerofašistický režim, jenž militantně volá po návratu k tradičním hodnotám. Země se potýká s ekologickými katastrofami a ztrátou lidské plodnosti, takže ženy, které ještě mohou mít děti, jsou jako „služebnice“ nuceny k sexuálnímu otroctví v rodinách velitelů, aby s nimi zplodily potomky místo neplodných chotí.

Už je to viac ako tridsať rokov, odkedy kanadská spisovateľka Margaret Atwood ohromila literárny svet svojou dystopiou Príbeh služobníčky. Na slovenský a český trh sa kniha dostala až o pár desiatok rokov neskôr, no ozajstný boom zaznamenala až v roku 2017, po odvysielaní rovnomenného seriálu. Tento rok ju vydavateľstvo OneHootBook vydalo aj ako audioknihu v podaní Zuzany Kajnarovej a Martina Myšičku. Audiokniha obsahuje špeciálnu kapitolu, ktorá sa nenachádza v tlačenej knihe. Autorka ju dopísala špeciálne pre audio vydanie.

Kniha Príbeh služobníčky ukazuje dystopickú budúcnosť USA, ktoré sa premenili na republiku Gileád s vládnucim fašistickým režimom. Ten žiada návrat ku konzervatívnym, silno náboženským hodnotám. Krajina bojuje s ekologickými katastrofami a postupnou stratou ľudskej plodnosti. Ženy, ktoré ešte môžu mať deti, sú tu ako služobníčky veliteľov nútené k sexuálnemu otroctvu, aby s nimi namiesto ich manželiek splodili potomkov. Služobníčky v novom svete nemajú žiadne práva. Na komunikáciu používajú naučené biblické frázy, nemôžu vlastniť žiaden majetok a domácnosť nemôžu opustiť bez spoločnosti inej služobníčky.
Tak ako mnohí som sa aj ja ku knihe, v tomto prípade audioknihe, dostala až vďaka rovnako podarenej seriálovej verzii. Bola som milo prekvapená, ako dokázalo audio spracovanie vystihnúť jedinečné rozprávanie inteligentnej a utláčanej hrdinky, atmosféru totality a strachu a hlavne príšernú a skľučujúcu neistotu, do ktorej boli postavy uvrhnuté. Audiokniha, vďaka perfektnej réžii Jitky Škapíkové, prináša intímny príbeh. Máme pocit akoby hlavná postava Fredova sedela vedľa nás a s kľudom a pomaly nám o všetkom rozprávala. Vy pokojne počúvate jej rozprávanie a pritom uvažujete: „ako sa niečo také mohlo stať?“ Ona vám na to neodpovie, len rozpráva svoj príbeh. Príbeh, ktorý sa môže stať alebo sa stal veľmi dávno. Možno sa deje tisíce kilometrov odtiaľto práve teraz. Osobne si neviem predstaviť lepšieho interpreta k tomuto melancholickému príbehu. Zuzana Kajnarová sa perfektne zosobnila s hlavnou hrdinkou Fredovou.

Celú audioknihu sprevádza hudobný doprovod, ktorý dokresľuje melancholickú a ťaživú atmosféru príbehu. Zároveň dopomáha aj v orientácií medzi jednotlivými kapitolami. Zaujímavý príbeh by tak mohol byť lákadlom na vypočutie, obzvlášť v jedinečnej verzii od OneHootBook.

Knihu zoženiete na Audiolibrix.com
1. nejprodávanější v kategorii Společenská próza 
7. nejprodávanější audiokniha

Alexandra_alewife
------------------------------------
Ahojte, volám sa Alexandra. Všetci ma však volajú Saša alebo Suši. Reagujem na všetko. Mám 23 rokov, žijem na Slovensku - v hlavnom meste. Študujem však v Trnave, kam pravidelne dochádzam. Vyštudovala som obchodnú akadémiu a rozhodla som sa pre zmenu. Chcela som robiť niečo kreatívnejšie a tak som išla na vysokú školu, kde študujem masmediálnu komunikáciu. Kreativity však nikdy nemám dosť a tak som sa rozhodla založiť si Instagram, kde sa môžem na fotkách viac vyblázniť. Odmalička som vyrastala v prostredí medzi knihami a tak sa to na mňa nalepilo. Preto ma často môžete nájsť s knihou v ruke. No mám rada aj filmy a seriály. Som skôr introvert a tak si v piatok večer radšej zapnem seriál alebo zoberiem knihu a sedím doma. Rada cestujem a spoznávam nové miesta. O to sa snažím aj v mojom meste pri hre geocaching.


1 komentář:

  1. Na audioknihu se také chystám, jelikoż jsem zjistila, že je tam bonusová kapitola, kterou v knize nenajdu. Také jsem jako první viděla seriál, který mě ohromil a teď jsem jen naštvaná, že nebudu moc koukat na druhou serii hned jak výjde, protože maturuju. Alespiň se budu více těšit. :D

    OdpovědětVymazat