středa 10. června 2015

RC: ŠÍLENSTVÍ

Šílenství
John Lutz

Nakladatel: Domino
Rok a měsíc vydání: 2015/05
Počet stran: 512

Anotace: Lidé vraždí z různých důvodů. Ti nejšílenější pro ukojení svého ega. V hotelovém pokoji bylo nalezeno šest zavražděných žen, z toho pět studentek. Spoutaná mrtvá těla nesla známky mučení a také děsivý vrahův podpis: čelo každé oběti hyzdila tři vyřezaná písmena. Soukromý detektiv Frank Quinn se s tímto sadistickým šílencem setkal už před lety. Oba si z tehdejšího střetu odnesli nezhojenou jizvu. Minulost obou mužů skrývá několik dalších vražd s podobným rukopisem: jeden je páchá, druhý se ho snaží zastavit. Šachová partie mezi zabijákem a policajtem pokračuje. V nervy drásajícím souboji dvou geniálních mozků může zvítězit jen jeden. Nejde totiž jen o to, kdo zemře. Tentokrát se hraje především o to, kdo zůstane naživu – protože jedině ten bude moci svou práci dokončit.

Šílenství je pěkný kousek, jen co je pravda. 512 stránek patří, myslím, už do těch objemnějších. Ale zase jméno John Lutz je vcelku známé, tak jsem doufala, že bude i zárukou kvality a do knihy se s očekáváním pustila. Detektivky od Domina mě málo kdy zklamaly, tak jsem doufala, že to tak dopadne i tentokrát.

Žiletka a krev na obálce mě docela vyděsily. Krváky v knize zvládnu, přece jen, v anotaci nám je slíben masakr v hotelovém pokoji, ale když to vidím na obrázku, nesu to špatně. Každopádně věřím, že spoustu lidí to naopak naláká, stejně tak název, Šílenství a krev prostě táhne.

Další, čeho jsem se bála, bylo, že půjde o klasický příběh, vrah a detektiv, nuda. Čekala jsem, jakou zápletku a "to něco navíc" tam najdu, aby to stálo za to a bylo to okořeněné. Naštěstí jsem se i dočkala, není to vraždíme a pátráme bez příběhu. Stejně tak dostaneme i příběh, proč se vrah stal vrahem a je to vcelku působivé. Člověk si pak říká, jestli se to tak děje v hlavách lidí i ve skutečnosti, tak to tedy potěš.

Jinak nemám co vytknout. Uteklo mi to vážně rychle, udrželo hladinu napětí, nevyzvonilo mi to všechno najednou a nechalo mě to přiměřeně dlouho samotnou přemýšlet a možných vyústěních děje. Najdeme i vhledy do minulosti, protože tento vrah a tento detektiv se nesetkávají poprvé a my se dozvíme ještě tento jejich paralelní příběh. A celou dobu je přítomna jistá dávka šílenství, protože vrahovy myšlenky jsou téměř vždy dost děsivou vsuvkou. Milovníci těchto žánrů si rozhodně přijdou na své.

Za poskytnutí výtisku děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský.

Žádné komentáře:

Okomentovat