čtvrtek 25. června 2015

DÁMA VE ZLATÉM - NOVINÁŘSKÁ PŘEDPREMIÉRA

Díky nakladatelství Metafora, kterému tímto děkuju, jsem se dostala na novinářskou předpremiéru do Lucerny. Šlo o film Dáma ve zlatém, s tímto názvem Metafora vydala i knihu


Byla jsem lehce skeptická, protože po Grace, kněžně Monacké (také jsem viděla a hodnotila), také zfilmovaná kniha tohoto nakladatelství, jsem od toho nečekala žádný zázrak. Grace se mi vcelku líbila, ale znovu bych to vidět nemusela. O Dámě ve zlatém (CSFD) jsem předem ani nic nevěděla, jen mě zaujal trailer a mělo to být drama, tak to zkusím, říkala jsem si. Znalci jistě vědí, že jde o dílo Gustava Klimta, obrovsky drahý obraz a o restituci, soudí jednání proti Rakousku. Vědět, že jde o válečnou tematiku, asi bych na film nešla, nemám tohle moc ráda. Ještě, že jsem to nevěděla a šla.


Nebudu vás napínat, film je naprosto boží. Dostal mě úplně maximálně. Jsem si téměř jistá, že ten pán, co seděl přede mnou, to obrečel a všichni, kromě asi dvou lidí, zůstali až do konce titulků, čímž se, co já vím, vzdává pocta filmu, navíc ta atmosféra se nedala porušit nějakým zvedáním a šoupáním a odcházením. Boží, boží, boží.

Herecké výkony dokonale přesvědčivé, hudba ladící (v dramatických chvílích se jiskřilo celé kino a v dojemných tekly slzy), prostředí a kulisy autentické a hlavně, příběh must see! Nevím čím, když témat na téma Židů bylo už nespočet, ale tohle dílo je něčím jiné. Opakuji, já válečnou literaturu a filmy fakt nemusím, ale na tohle bych se s radostí podívala znovu. Přemýšlím, že na to vezmu mamku, tu to dostane. A když si představíte, že je to na základě skutečné události, je to ještě působivější. 

Je mi samozřejmě jasné, že to Hollywood přikrášlil k obrazu svému, nejde o speciální téma, žádná novinka, v podstatě jen restituce, válka, láska = 100x známá nuda, ale celkově ta kombinace a provedení chválím, chválím, chválím. Jen bych asi doporučila nějaký minimální věk, od kdy se vám to bude líbit, jsem si skoro jistá, že -teen to úplně neoceníte :)

Chystáte se někdo do kina? Určitě mi dejte vědět, jak se vám to líbilo.

Žádné komentáře:

Okomentovat